سرنخ های جدید درباره ی عملکرد یک داروی ضدچاقی، ضد دیابت و بیماری کبد چرب

 12 ژانویه 2015-محققان از چگونگی عملکرد داروی amlexanoxدر کارآزمایی های بالینی درمان  چاقی و اختلالات متابولیک مرتبط با چاقی که موجب بهبود متابولیسم قند از طریق ایجاد یک سیگنال جدید بین سلولهای چربی و کبد  می شود، مطلع شدند.

 محققان  دانشگاه میشیگان با انجام این تحقیق مسیر جدیدی را برای  درمانهای آتی  کشف کردند. نتایج این تحقیق 12 ژانویه در مجله ی Nature Communicationsمنتشر گردید.

دانشمندان در تحقیقات قبلی از تاثیر این دارو (amlexanox) که بطور معمول برای درمان آسم بکار می رود  در کاهش وزن و بهبود دیابت  درموشهای چاق مطلع شده بودند.

 در تحقیق اخیر مشخص گردید داروی amlexanoxتأثیرات خود را از طریق نوعی از سلولهای چربی تخصص یافته از طریق افزایش میزانمولکول  پیامبر ثانویه ای بنام cAMPالقاء می کند. cAMPبه نوبه ی خود سبب افزایش سرعت سوزاندن چربی در سلولها شده وبه همین  دلیل موشها دچار کاهش وزن می گردند. amlexanoxهمچنین سبب تحریک ترشح هورمون اینترلوکین 6 از این سلولهای چربی میشود این هورمون از طریق جریان خون وارد کبد می شود. در کبد موشهای دیابتی، اینترلوکین 6 تولیدقند را کاهش می دهد و به همین علت در نهایت قند خون کاهش می یابد.

 نویسنده ی اول این مقاله  دکتر Shannon Reillyمی گوید: ما فهمیدیم که amlexanoxسبب معکوس نمودن چاقی و مقاومت به انسولین می شود که بخشی به دلیل از بین رفتن التهاب مزمن و افزایش  مصرف انرژی است اما این تمام داستان تأثیر این دارو نیست. درک اینکه چگونه دارو سبب ارتباط  سلولهای چربی با کبد موشهای چاق می شود تصویر کاملتری از عملکرد  این دارو ارائه داد و همچنین از ارتباطات بین بافت های مختلف در بدن پرده برداشت.

 این یافته ها آخرین بخش از پازل پیچیده ی چاقی- التهاب و دیابت بود که در آزمایشگاه  تحقیقاتی  Saltielدر دانشگاه میشیگان کشف شد. این کشف به یافتن درمانهای جدید برای اختلالات متابولیک  کمک می کند.

چاقی منجر به التهاب مزمن خفیف در کبد و بافت چربی می شود که بنوبه ی خود سبب افزایش یک جفت از آنزیمهای کیناز می شود: IKK-εو TBK1. در سال 2009 محققان آزمایشگاه  Saltielنقش کلیدی کینازهای IKK-εو TBK1را در شروع  چاقی توضیح دادند. در سال 2013 محققان متوجه شدند که amlexanoxدارویی که در حال حاضر برای درمان آسم و سایر مصارف تجویز می گردد سبب معکوس نمودن چاقی، دیابت و کبد چرب درموشها می شود.

در مقاله ای که در ماه دسامبر سال 2013 منتشر گردید، دانشمندان  یافته های خود را درباره ی بالا رفتن مقدار IKK-εو TBK1در موشهای چاق را منتشر کردند. افزایش میزان این دو آنزیم  سبب می شود  گیرنده های خاصی درسلولهای چربی موشهای چاق قادر به پاسخ به انتقال دهنده های عصبی بنام  کته کول آمینها نباشند. این انتقال دهنده ها  درسیستم عصبی سمپاتیک تولید  می شوند  و سوزاندن چربی را تحریک  می کنند. بالارفتن  مقدار  IKK-εو TBK1همچنین نتیجه پایین بودن مقدار cAMPاست.

 داروی amlexanoxسبب کاهش سطح آنزیم های IKK-εو TBK1شده که منجر به  افزایش مقدار cAMP(سیکلیک AMP) ، افزایش حساسیت به کاته کول آمینها وافزایش مصرف انرژی بوسیله ی سلولهای چربی می شود.

محققان دانشگاه میشیگان می گویند:افزایشcAMP  درسلولهای چربی ترشح هورمون  اینترلوکین 6 را تحریک می کند واین هورمون به کبد  برای توقف تولید  گلوکز پیام می فرستد به همین  دلیل در مجموع  مقدار قند خون درموشهای چاق دیابتی کاهش می یابد.

منابع:

Nature Communications, 2015; 6: 6047 DOI: 10.1038/ncomms7047

www.sciencedaily.com/releases/2015/01/150112133921.htm